Skärpning?

Ska ta och försöka skärpa mig med bloggandet,  det är ju ingen ide att ha en blogg om den är

stendöd...

För att summera mina aktiviteter under sommarn: (Fler bilder kommer!)

Först ut är plastmattorna på golven hemma hos mina föräldrar i Sthlm som fick en något omild

behandling av mig och Magnus. Detta för att kunna sätta dit ett par betydligt finare trägolv

både i hallen och köket. Resultatet blev onekligen slående, man insåg inte förrän nu hur

fula de förra plastgolven var.
Så är det väl numera, man blir lätt hemmablind och tycker allt är tipptopp tills man vågat

på sig något nytt. Jag kan lova er - om det företag som lagt plastmattorna gjort sitt arbete väl, så blir det

hårt att få bort de förbannade vällimmade mattorna senare...


Sveriges största ö, Gotland, fick onekligen ett förnämligt besök i år. Familjen Ljungberg med

hundar och med den ärevördige mr Ingvarsson i släptåg gästade Lickershamn i en vecka. Det

var en underbar vecka med sollapning, strandbad och utflykter överallt på ön. Men vi skall

icke förglömma då jag köpte en liten påse av något som såg ut som bananströssel. För er oinvigda, är jag en obotlig bananälskare som bland annat gärna har bananer i de flesta

maträtter.
Det underliga var att påsen inköptes på Krusmyntagården, en örtagård, observera ordet ört.

Det dök upp en tanke, varför i helsike finns det  bananströssel på en sådan plats, men jag

viftade bort tanken. Huvudsaken var ju att jag kunde njuta av bananströssel med glass!
Som sagt, påsen inköptes av undertecknad. Väl hemma i stugan i Lickershamn fick jag för mig att

jag skulle njuta lite av det goda jag köpt. Och gissa vad? Det visade sig naturligtvis att

det inte var bananströssel av det slag man brukar ha till glass utan en typ av krydda till

mat... Jag antar att ni kan förstå min besvikelse när sanningen uppdagades för mig. Påsen

fick gå ett bistert öde tillmötes.

Isoleringsmaterial är verkligen roligt att leka med - under förutsättningen att man har

heltäckande kläder förstås! Jag var hemma hos fam Ljungberg och hjälpte husets herre med att

isolera taket på altanen. Nästa dag bar det av till...

...Sveriges näst största ö, ja ni gissade rätt, Öland fick även den ett mycket förnämligt

besök av paret Ljungberg & Ingvarsson. Vi båda var där i en vecka där vi knegade som ledare

på ett av SDI Simning anordnat simläger. Det var verkligen roligt! Vi från Örebro åkte dit i

minibuss - det är det bästa med lägret - att få köra en minibuss! Tro mig, man känner sig

liksom mäktig på vägarna. Lägret var bra placerat med simhallen som granne. Var på Öland

tänker ni kanske? Svaret är Löttorp. Allt rullade på och snart var lägret slut men för min

del slutade det en dag innan den planerade avresan från Öland.
Jag åkte med lokalbussen till Träffpunkt Öland där min faster körde mig över bron till

restaurangen Rasta i Kalmar där jag slöt upp med den chartrade bussen från hufvudstaden.

Innan jag forsätter - vill jag tacka alla som gjorde lägret roligt för mig! Och vill även skicka en

tanke till stackars Nico som fick åka ända till Träffpunkt Öland bara för att jag råkade

glömma lämna kvar nyckeln till huset där vi bodde. Med andra ord blev de andra på lägret

utelåsta!

Var gick den chartrade bussen undrar ni kanske. SDF och SDUR hade i samarbete fixat en

guidad tur genom fyra länder: Polen, Tjeckien, Tyskland och Danmark. Hela familjen

Ingvarsson deltog. Det visade sig att bussen vi åkte med låg i fyramiljoners-klassen. Vi fick

valuta för pengarna vad gällde bussen! Bussbolaget hade till och med fixat dit en liten

kamera så att tolkarna kunde sitta och teckna och allt sändes direkt i de platta tvskärmarna

i bussen. En perfekt lösning!
Turen gick till Karlskrona för att därifrån fortsätta med båt över natten till Gdynia där vi

landsteg för att få en kort sightseeingtur och kunde sen blicka vidare till Gdansk där vi

fick ytterligare en sightseeingtur. Sen bar det av till Warszawa. På vägen stannade vi till

den väldiga Malbork som ståtade med att vara världens största riddarborg i tegel. Vi fick veta att

Tyska ordern huserade där förr i tiden. Väl framme i Warszawa gick vi på panoramatur över

staden och en promenad i gamla stan vilket rundades av med en övernattning på Premiere

Classe Hotel.

"Arbeit macht frei"
 (Arbete skapar frihet) Vi möttes av den ökända frasen när vi kom fram

till Auschwitz följande dag. Det var en stark intryck, man kunde inte tro att det var här

man ödelagde hundratusentals liv.
Inne i barackerna kunde man se en bråkdel av bland annat de skor, glasögon, hår och väskor

som hade beslagtagits av tyskarna och bevarats till idag. Jag rekommenderar starkt att ni ska uppleva  det på plats någon gång.

1)Stängslet runt fånglägret    
2)Barackerna            
3)Varningskylten vid stängslet                                                 

Vi drog vidare mot Krakow där ett studenthotell blev vår inkvartering två nätter framåt.
Vi besökte stan och bland annat St. Mariakyrkan.
Senare på dagen bar det av nedåt - nej inte åt söder utan bokstavligen talat nedåt - under jorden. 

Vi var nu i Wieliczka saltgruva. Till er alla som varit i Lummelundagrottorna i

Gotland kan jag tala om att Lummelundagrottorna är som en grop man gräver i sandlådan som

barn i jämförelse med saltgruvan! Titta bara på bilden nedan, den föreställer en av salongerna som gjordes av tre gruvarbetare för längesedan. Dessutom är allt av salt! 

Även denna sevärdhet måste upplevas på plats.

Tisdagen den 8/8 bar det av till Tjeckien och dess vackra stad Prag där vi kom fram sent på

kvällen. Det blev en sen middag i en resaurang i vilda-västern-stil. God mat! Jag utövade min nyfunna styrka: böja gafflar med tankevågor!

Eller så var det kvaliteten på gaffeln som var förkastlig. Jag höll fast köttet med gaffeln och mitt i skärningen med kniven kastade gaffeln in handduken och böjde sig för min tankekraft... :-)

Nästa dag beskådade vi det världsberömda astronomiska uret och gick runt i stan där vi däribland fick se symbolen för tecknet PRAG, vilket var det här palatset med två torn.

Vi logerade på Hotel Opatov under Prag-nätterna.
Torsdagen den 10/8 åkte vi via Autobahn till Rostock, Tyskland för att därifrån ta oss

vidare med båt till Gedser där vi åkte till Nykobing och övernattade innan vi nästa dag

slutligen nådde svensk mark!

En naturbild jag tog på hemresan från Danmark

Det var en spännande resa med pressat schema. Vissa sevärdheter har etsat sig fast i minnets

Hall of fame - där finner man Auschwitz, Weiliczka saltgruva och riddarborgen Malbork.


Nu är det vår nyinköpta lägenhet som gäller, jag får bara hoppas att plastmattorna därinne

inte är lika vällimmade som de därhemma i Stockholm..!!
Men det ska bli spännande att skapa något som är vårt!


Sist men inte minst: Älskar dig min Jenny!


Kommentarer
Postat av: tompan

"Den blev böjd när jag skulle skära en bit kött..."
Skär man med gaffeln? ;)

Skämt åsido. Det var roligt att läsa din sammanfattning av sommaren, ser ut som du haft det soft i sommar.
E du tillbaka i Örebro nu?

Postat av: Sara

Hej. Oh, så även du skaffat dig en blogg :) Kul, då kan man läsa lite om vad som händer kring dig. Du verkar haft en toppen sommar iallafall. Rest runt lite :) Kul att du och Jenny köpt lägenhet, läste något om det i hennes blogg också. Var ligger den? Ha det toppen, hörs/ses! Kram!

2006-08-13 @ 15:04:21
URL: http://web.1asphost.com/saraaselling/
Postat av: brownrock

hej. snokade lite här via länken på din msnnick. verkar verkligen som att du haft en toppsommar. roligt :) kul o läsa också :) ses väl i vimlet någon gång. kram.

2006-08-13 @ 15:50:39
URL: http://elsapelsa.blogg.se
Postat av: elin

Tjo! Läget?... Verkar som du har haft en bra sommar!:d
..Visste inte att du skriver blogg oxå..Skoj!.. sköt om dej! kram

2006-08-13 @ 20:12:10
URL: http://dansarengirl.blogg.se
Postat av: Jenny I

Världens största riddarborg i tegel! :-) blir kul att se hur länge din blogg kommer att leva!

2006-08-13 @ 20:22:17
URL: http://jennyi.blogg.se
Postat av: brownrock

haha ja det är väl örebros kretslopp antar jag :) bra att jag bidrar till en bättre samhälle. visst visst :) annars är fondväggen en riktig sådan. den fanns här när jag flyttade hit. någon sa att denne hade sett den på ikea så antar att den kommer därifrån. ja måste checka in din lgh ngn gång :) kram

2006-08-13 @ 22:06:30
URL: http://elsapelsa.blogg.se
Postat av: lime

åh, det var ju en fröjd att läsa ditt senaste blogginlägg! jag gillade särskilt den stilistiska nivån på inlägget som behandlade största delen av din sommar på resande fot. ett välvårdat språk, med en dos av självironi, och så har du dammat av din lexikala vokabulär och använt en del ord som i normala fall kanske tillhör kategorin passivt dito.

om du skulle få för dig att skriva ytterligare inlägg, så vet du att du har en frekvent läsare i mig - keep up!

2006-08-14 @ 11:42:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback